به گزارش جام جم آنلاین ، بهطور قطع یک راننده عادی در طول عمر رانندگی خود حداقل در یک تصادف مقصر خواهد بود؛ این یک باور عمومی است.
در سوی دیگر، واکنش کلی رانندگانی که در تصادفات درگیر میشوند، این است که به تصادف بهعنوان رخدادی نادر، غیرقابل پیشبینی و خارج از کنترل انسان مسئولیتپذیر نگاه میکنند.
ضمن اینکه قبل از تصادف هم تصور میکنند که آنقدر راننده هستند که هرگز چنین حادثهای برای آنها اتفاق نخواهد افتاد.
اینکه رانندگان فکر میکنند خودشان نسبت به دیگر رانندگان ایمنتر هستند، احتمالاً براساس چنین تفسیری است که فقط افراد دیگر هستند که در تصادفات کشته میشوند.
در این رابطه حسین درخشان - یکی از نیروهای واکنش سریع هلال احمر (ایثار) که بالاترین درجه امدادی ایران به حساب میآید نیز با تایید این دیدگاهها میگوید: در دستورالعملهای پلیس، معمولاً رانندگان درگیر شده در تصادفات بهعنوان مقصر یا غیرمقصر دستهبندی میشوند، نخستین اولویت در اجتناب از خطر و سادهترین کار این است که هیچگاه مقصر نباشیم. با رعایت قوانین ترافیکی تا حد زیادی میتوانیم این کار را انجام دهیم.
در ادامه این کارشناس سازمان امداد و نجات هلال احمر در مورد بیدار ماندن پشت فرمان خودرو نیز توضیح میدهد: بیشترین علت تصادف در کشور خستگی و خواب آلودگی است، افرادی که مسافت طولانی در هر روز رانندگی میکنند، و به اندازه کافی نمیخوابند یا از داروهای خوابآلودهکننده استفاده میکنند، در معرض خطر بیشتر خوابآلوده شدن در پشت فرمان قرار دارند.
درخشان در ادامه با توصیه به رعایت 7 روش برای کسانی که بیش از حد خسته شدهاند و در معرض این خطر قرار دارند که در پشت فرمان خوابش ببرد، سفارش کرد:
• پیش از اینکه وارد جاده شوید، به مقدار کافی بخوابید.
• اگر شما احساس خستگی میکنید، ماشین را در جای امنی نگهدارید و استراحت کوتاهی کنید.
• ماشین را در کنار جاده نگه ندارید.
• سعی کنید بین ساعت 12 نیمهشب تا 6 صبح رانندگی نکنید.
• برای سفرهای طولانی، رانندگی را در آغاز صبح شروع کنید، و برنامهریزی کنید تا جای خود در طول سفر را با یکی از همراهانتان عوض کنید.
• درجه حرارت داخل ماشین را خنک و راحت نگهدارید.
• به ازای حدود هر 150 کیلومتر رانندگی به خود استراحتی بدهید، غذای مختصری بخورید، مقداری هوای تازه استنشاق کنید یا بدنخود را کشش دهید.
چطور از تصادف پیشگیری کنیم؟
وی در نهایت درباره اینکه چطور از تصادف پیشگیری کنیم؟ خاطر نشان کرد: از آنجا که سرعت در تعادل بین ایمنی و قابلیت جابهجایی نقش دارد، رانندگان عاقل ممکن است در موارد متفاوت تصمیمات متفاوتی را اتخاذ کنند.
اگر افزایش سرعت را در کم خطرترین قسمتهای سفر متمرکز کنیم؛ میتوانیم با کمترین میزان افزایش خطر، سرعت متوسط سفر را بالاتر ببریم.
بههرحال، باید این اصول را همیشه در ذهن داشته باشیم مبنی بر اینکه سرعت بالاتر موجب افزایش خطر تصادف میشود و اگر تصادفی رخ دهد، شدت جراحات بهطور شدید با میزان سرعت افزایش مییابد.
منبع: تسنیم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد